Newcastle, Port Macquarie, Coffs Harbour en Yamba

17 januari 2013 - Surfers Paradise, Australië

Hoi iedereen!!

Sorry dat het zo lang heeft geduurd voor we ons verslag erop hebben gezet maar hier is hij dan:

Onze reis langs de oostkust is begonnen!

Op 3 januari zijn we om 7 uur met de bus vertrokken naar Newcastle. Dit was ongeveer 2 uurtjes rijden. Toen we hier aangekomen waren zijn we op zoek gegaan naar ons hostel, die we natuurlijk niet meteen konden vinden. Na 20 minuten omgelopen te hebben met onze koffer en onze backpacks in 35 graden, waren we bij ons hostel aangekomen. Dit hostel was een oud ziekenhuis. Omdat we nog niet konden inchecken hebben we onze bagage in een bagageruimte neergezet en zijn we met een gratis bus door Newcastle gereden. De stad zelf is niet echt boeiend, het enigste wat we gezien hebben waren de autodealers. Omdat we zo snel door Newcastle heen waren (half uur) zijn we een heel stuk gaan lopen. We zijn over een hele lange pier heengelopen waar we een heel mooi uitzicht hadden. Ook al was het heel erg bewolkt, aan t einde van de dag waren we wel rode kreeften. Na onze wandeling zijn we naar het hostel gegaan om in te checken. Daarna zijn we nog even naar het strand gegaan maar helaas mochten we weer er water niet in omdat het te gevaarlijk was. Naast het strand was er een groot bad gemaakt dat zich in de zee bevond, dit was heel bijzonder om te zien. We hadden het idee om s'avonds fish and chips te eten op t strand maar omdat er een gratis bbq van het hostel was zijn we daar naartoe gegaan met twee Nederlandse meisjes die we in het hostel hadden ontmoet. Dit was super gezellig en heel erg lekker!

De volgende dag (4 januari) zijn we in de ochtend naar Port Macquarie vertrokken. Dit was 5,5 uur rijden met de bus. Het hostel hier was super leuk! Het was net een klein resort. Er was een zwembad en een grote tvruimte buiten en er vlogen allemaal vogels rond, een heerlijk vakantie gevoel! We kwamen er pas s'middags aan en omdat we hadden besloten om de volgende dag bij het zwembad te liggen voordat we zouden vertrekken, zijn we heel Port Macquarie door gelopen. Eerst zijn we langs het water gelopen met heel mooi uitzicht. Daarna zijn we over een pier gelopen waarbij de rotsen beschilderd waren door allemaal mensen die deze stad bezocht hebben. Uiteindelijk zijn we bij een prachtig strand uitgekomen. Hierna zijn we verder gelopen naar het Koala hospital. Hier zaten 18 zieke koala's. Eigenlijk waren we te laat omdat we zover moesten lopen maar er was een hele aardige meneer die ons toch nog een rondleiding heeft gegeven en alles heeft verteld over de koala's. Er zaten zelfs vier baby koala's, zo schattig! Omdat we zo ver hadden gelopen (we doen alles op onze havaianas slippers) en ook weer terug moesten lopen hadden we het wel een beetje gehad. We hebben lekker gekookt in het hostel en nog een drankje gedaan met twee Australische jongens. Deze jongens hadden het idee om naar karaoke bar te gaan. Wat hebben we hier gelachen! Er stonden alleen maar oude mensen op de dansvloer op de raarste manieren te dansen, het was niet echt een karaoke bar dus. Maar wel heel grappig om te zijn voor een uurtje. De volgende dag moesten we vroeg uitchecken en zijn we lekker bij het zwembad gaan liggen. Wat wel leuk was, is dat daar een Nederlands meisje werkte. Zij is ook aan het rondreizen maar werkt daar tijdelijk voor twee maanden. In de middag zijn we vertrokken naar Coffs Harbour. We hebben 3 uurtjes in de bus gezeten en werden bij de bushalte opgehaald door iemand van het hostel. Hier aangekomen waren we niet zo enthousiast. Het hostel ligt heel erg afgelegen en in de kamer aangekomen waren we helemaal in shock. We hadden de meest ranzige kamergenoten die we maar konden hebben. De slipjes lagen overal op de grond verspreidt. Ook stonk het vreselijk omdat er ook geen airco is (lekker met een hitte golf). Toch zijn we maar op pad gegaan en hebben Coffs Harbour verkend, ook dit keer weer op onze havaianas slippers (we hadden ook de rest van onze schoenen thuis kunnen laten). Na een half uur gelopen te hebben naar het strand hebben we een berg beklommen waarbij we een mooi uitzicht hadden op Coffs Harbour, dit was zeker de moeite waard! Omdat we s'avonds nog wat wilden eten en alles in de buurt dicht was, werden we verplicht om nog een uur door te lopen naar een supermarkt (we moesten helaas ook nog terug). Met het zweet op ons voorhoofd kwamen we aan bij het hostel waar het binnen ook nog een 40 graden was. Wat een feest die hitte golf en een hostel zonder airco.

De volgende dag hadden we besloten dat we wilde gaan kajakken omdat deze gratis te verkrijgen waren in het hostel. Om 12.00 uur stonden we klaar met onze zonnebril, badhandoek, zonnebrand en wat te eten en drinken maar we werden vriendelijk verzocht om alles thuis te laten en alles uit te trekken behalve onze bikini. Wat bleek nou, we hadden ons vergist. Het was geen gewoon kajakken maar surf kajakken, oeps! Maar we dachten we gaan de challenge aan. We moesten elkaar wel even wat moed inpraten maar zijn uiteindelijk toch mee gegaan. Op onze blote voeten zijn we met loodzware kajakken naar de rivier gelopen aan de overkant (het asfalt was alleen wel 50 graden dus de blaren hingen aan onze voeten). Omdat we al best lang moesten wachten, besloten we om als eerste het water in te gaan met de kajak. Helaas was het laag water waardoor er zandbanken waren en we regelmatig uit onze kajak moesten om deze mee te slepen naar het volgende stuk water. Dit kan niet anders dan fout gaan bij ons, en jawel allebei onze voeten liggen helemaal open door een uitstekende steen onder water. Maar bikkels als we zijn gaven we natuurlijk niet op. Aangekomen bij de zee waren we wat minder enthousiast en begonnen we toch wel een beetje in ons broek te poepen. Er waren namelijk ontzettend hoge golven. Dit keer wilde we natuurlijk niet als eerst, we wilden eerst kijken hoe de rest het deed. Deze kwamen niet zo ver omdat ze wel tot 10 keer toe door de golven werden omgeslagen en moesten keer op keer opnieuw beginnen. Hier werden we natuurlijk niet vrolijk van. Toen waren wij aan de beurt... Niemand had gedacht dat wij ver zouden komen in de zee. Maar door onze geweldige teamwork en goede timing is het ons toch gelukt. Wat waren we blij. Zo blij dat we onze handen in de lucht staken en alsnog omver geslagen werden door de golven met als gevolg dat de kajak op ons hoofd terecht kwam. Gelukkig hadden we een helm op en een reddingsvest aan (niet echt charmant). But we did it!!!!! En het was super tof!

De volgende dag (7januari) zijn we s'ochtends vroeg naar Yamba vertrokken. Om 5 voor 6 werden we met een busje van het hostel naar de greyhound bus gebracht. Tijdens onze busreis hadden we een korte stop. De buschauffeur vertelde dat hij uit Yamba kwam en dat het een hele leuke plaats zou zijn, dus wij waren helemaal enthousiast. Hij vertelde dat er maar 1 hostel in Yamba is en dat wij daar wel in zouden zitten. Maar toen we de bus uitstapte en we op onze voucher keken bleek dat we in een hotel zaten, beetje vreemd dus. Hij vertelde dat dit hotel zich bevond boven aan de heuvel. We kunnen jullie vertellen dat dit geen heuvel meer te noemen was maar meer iets weg had van een hoge berg. Daar gingen we met een backpack op onze rug en natuurlijk onze grote ellendige zware koffer. We hebben er minimaal een half uur over gedaan om boven aan de berg te komen met 35 graden. Jullie kunnen je wel voorstellen dat wij hier niet zo blij mee waren, maargoed we hadden ons hotel gevonden. Het was een hotel met een pub eronder. Daarnaast zaten er alleen maar oude mensen, niet zo heel gezellig. Vervolgens moesten we onze koffer ook nog drie trappen opdragen om bij onze kamer te komen. Na een kleine scheldpartij waren we aangekomen in onze kamer. Dit was een vier persoons kamer maar we hadden deze gelukkig voor ons zelf. De locatie was daarentegen helemaal geweldig. Het hotel zat precies aan het strand en we hadden prachtig uitzicht! Na onze spullen gedropt te hebben wilde we de stad gaan verkennen maar dit duurde niet langer dan 10 minuten, op naar het strand dus! Hier zijn we heel de dag gebleven en we hebben er van genoten! Omdat er zich in het hotel geen keuken bevond waren we verplicht noodles te eten op onze hotelkamer. 's Avonds hebben we niet meer zoveel gedaan omdat er in Yamba niet zoveel te doen was. Morgen vertrekken we naar Byron Bay, hier hebben we heel veel zin in!!

We zullen heel snel ons volgende reisverhaal erop zetten over Byron Bay.

Liefs en een dikke kus,

Chayen en Daan

1. Chantal:
    Hoi Chayenne en Danielle,

Ook even een reactie vanaf Sneekermeer nr. 3 ;-)!!
    Wat een avontuur weer en zooooo stoer met dat kajakken! Beetje jammer dat die dan wel uiteindelijk op julie hoofd beland, maar ach...een kniesoor die daar op let ;-b.
    Ik lees elke keer met een grote glimlach jullie avonturen en ben stiekem een beetje jaloers! Zo COOL dit avontuur!
    Meiden, heeeel veel plezier verder, zorg goed voor elkaar en ik wacht met smart op het volgende verhaal!
    Veel liefs, Chantal(en natuurlijk ook van Remon, Jada en Indy!).
  2. Nina:
    17 januari 2013
    Hey so cute dat koalabeertje op een foto! Neem je er eentje voor me mee :) ? Ik wens jullie nog veel plezier!
    groetjes Nina
  3. Henk Kerklaan:
    17 januari 2013
    Diva's, dat van die schoenen die jullie teveel bij je hebt komt me wel erg bekend voor.... wie neemt er nou hoge hakken mee als je naar een camping gaat !! Dat het in dat hostel zo stonk is natuurlijk logisch, die waren natuurlijk ook aan het kajaksurfen geweest en die hadden net als jullie flink last van broekhoest/broekbraak gehad he. Fijne tijd daar down-under en doe de familie daar de hartelijke groeten van mij. Ben erg benieuwd naar jullie volgende verhaal.
  4. Het jongste broertje!!:
    17 januari 2013
    Hallo lieve schatten! Wat een verhalen weer zeg hahaha! Had jullie stiekem wel van een afstandje willen bekijken tijdens het sjouwen met die koffer ;) geniet er nog maar van en ik kijk nu al uit naar jullie volgende verhaal! Dikke kus xxx
  5. Elly:
    17 januari 2013
    Oh oh lieve meiden, wat een verhaal weer. We hadden natuurlijk al het een en ander gehoord via de app. Maar zo'n compleet verhaal is weer hilarisch , ik lig in een deuk, zit gewoon in mijzelf te lachen. Jullie Havana slippers zulken inmiddels wel versleten zijn na al die lange wandelingen. Nu veel plezier en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal. Dikke kus
  6. Marja Kerklaan:
    17 januari 2013
    Ja lieve meisjes, die stevige schoenen die wij jullie probeerden aan te smeren voor jullie weggingen zouden jullie idd niet nodig gehad hebben haha. Hoor jullie al iedere keer mopperen, wat een ellende, zo niks voor ons. En toch doen jullie het allemaal. Maar jullie hebben ook zo veel plezier. En dat jullie een goed team zijn is inmiddels wel duidelijk. Een superteam. Fijn dat jullie de blog weer bij hebben gewerkt. Er wordt zo vaak aan me gevraagd: hé hoe is het met die meiden, heb al een tijdje niks gelezen. Geloof me lieverds, er zijn vele mensen die mee genieten van jullie ervaringen en verhalen.En velen kijken uit naar het volgende verslag. Liefs en dikke kus xx
  7. Monique:
    17 januari 2013
    Hee meiden, moet wel lachen hoor om jullie. grote, zware, ellendige koffer?? Maar jullie hebben er toch wel mooi profijt van. Jullie gaan echt elke uitdaging aan he? Geweldig!! En al die foto's zijn super.
    Liefs van ons allen.
  8. Oma:
    2 februari 2013
    18 Januari 2013

Hallo Jieve Daantje

Nu eerst een briefje aan mjn lieve kleindochter.Ik geniet van je verhalen via internet bij Joop, we lachen wat af, fijn dat ik ook kan zien wat jullie daar allemaal beleven o.a.van die zwarte kraaien in het water in Dubai en dat er een afgedroogd werd tussen hetsplit door om bij de benen te komen haha wat een comisch gezicht. En dan dat stuk wat jullie gelopen hebben op je pumps, je komt zo nu en dan in een hachelijke situatie, hebben jullie al wat werk gevonden?het zal niet makkelijk zijn. Wat werk betreft is het hier ook pet en maar bezuinigen. Ik heb mijn huis op het nippertje verkocht, wel flink in prijs moeten zakken, voorlopig koopcontract is getekend nu afwachten op bericht van de notaris.Met nieuwjaar zijn ze alemaal geweest behalve je pa die moest werken, oud en nieuw samen met Joop doorgebracht lekker rustig, tv gekeken en naar het mooie vuurwerk.
    Je oma wordt toch een beetje oud, is sneller moe en heeft doffe vingertoppen, dat is knap lastig. Maar ja ik ben er nog. Hier ligt een pak sneeuw en het is glad. er schijnt nog meer te komen a.s. weekend, dat wordt veel binnen zitten, ik eindig maar want je ma kan zo komen.
    Veel liefs van je oma en van Joop. De groeten aan chayenne. Dikke kus en tot ziens Iedereen mist je hoor!
    En fijn dat jullie in Sidney gratis mochten slapen bij die jongens ( toch zeker wel alleen in bed he)
  9. Elly:
    2 februari 2013
    Hallo iedereen, dit briefje is door oma geschreven op 17 januari en echter pas vandaag geplaatst. Dus ik ga niet naar mijn schoonmoeder zoals er staat, lig ziek op bed. haha dit om misverstanden te voorkomen